Evgeny Morozov: ingen surfar på nätet längre

9 februari 2012 av H. | 3 kommentarer · Bloggat

Ingen surfar på nätet längre, skriver Evgeny Morozov i New York Times. Det nya kommersiella internet som växer fram, behärskat av ett fåtal stora företag (Google, Facebook, the usual suspects), är inte en plats som lämpar sig för den sortens oplanerade upptäckande. Nätet håller på att bli en galleria med ett fåtal välkända butikskedjor.

Vilket slags internet kommer det att ge oss? Morozov igen, denna gång i Slate:

As the age-old battle between citizens and consumers moves online, it becomes possible to make out the contours of an Internet optimized for consumption. This Internet is fully transparent (e.g., all of our activities are observed, recorded, and analyzed with a view of predicting our future behavior), highly efficient (e.g., everything is organized and stored for us; all of it is findable within seconds), and extremely reliable (everything is interconnected but backed-up; cybercrime disappears along with pseudonyms).  It is also stifling, boring, and intolerable. A paradise for consumers, this Internet is also a hell for citizens.

Tags:

3 kommentarer

Kommentera