Statens fastighetsverk plundrar museerna

26 maj 2026 av H. | Inga kommentarer · Bloggat

Museer som betalar 30-40 % av sin budget i ”hyra” för att staten vill leka marknad med sig själv är fullständigt okänt utomlands.

Nationalmuseum betalar 45,6 procent i hyra. Statens museer för världskultur 35,9 procent. Moderna museet 31,7 procent. Naturhistoriska riksmuseet 29,5 procent.

1993 ersattes Byggnadsstyrelsen av Statens fastighetsverk – och redan då kunde man förutse konsekvensen för museerna. Att SFV kan redovisa 800 miljoner i vinst beror på att man spar på underhållet. Nu har det gått så långt att samlingarna riskerar att skadas. Flera museer meddelar att de kan tvingas flytta – och ibland ramlar ett tak in.

Om Fastighetsverket – eller för den delen regeringen – tittar sig omkring i Stockholm ser de inte en opera, ett nationalmuseum eller ett nationalbibliotek som vi har byggt för offentliga medel av det enkla skälet att vi vill ha en opera, ett nationalmuseum och ett nationalbibliotek. De ser bara en tom lokal som råkar stå där, oklart varför. Byggnaden har ingen historia och inget syfte. Kanske har en gåtfull utomjordisk civilisation lämnat den efter sig, och nu kan den i princip hyras ut till vem som helst. Den verksamhet som just nu pågår där ska inte förvänta sig några särskilda förmåner. Så ser den svenska kulturfientligheten ut.

En myndighet som inte har några andra principer än att leverera intäkter till statskassan kommer varken att ta ansvar för historien eller framtiden. Jag vill inte veta vad SFV:s generaldirektör Max Elger känner för att svara om Spotify-miljardären Daniel Ek – eller kanske det kinesiska bilföretaget Xpeng – vill hyra Nationalmuseum för tio spänn mer i månaden.

Jag skriver i Fokus om Sveriges museifientliga politik: Statens fastighetsverk svälter ut museerna.

Tags:

0 kommentarer

  • Inga kommentarer

Kommentera