Kwame Anthony Appiah – Identitetsillusionen

30 december 2019 av H. | Inga kommentarer · Bloggat

Kollektiva identiteter – det är svårt att leva med dem och svårt att leva utan dem. Hur ska människan hitta en utväg ur detta dilemma? Den frågan vill Kwame Anthony Appiah besvara med sin bok Identitetsillusionen. Lögnerna som binder oss samman. Han får det att låta som att det kommer att bli kul att plocka sönder de gängse, oreflekterade föreställningarna om kollektiva identiteter i hans sällskap, men boken lever inte upp till de förväntningar som den provokativa titeln väcker.

De motsättningar som vi är på väg in i handlar inte om vad du tänker, utan om vad du är. Det bådar inte gott inför framtiden. Så länge de sociala motsättningarna kanaliseras genom politiska partier är lösningar och kompromisser inte uteslutna. Att kompromissa med sin religion eller sin identitet är däremot lika med att låta sig utrotas. Hela poängen med att förflytta sociala konflikter från politikens arena till identiteternas spelplan är att sätta punkt för diskussionen – lika effektivt som om en pistol hade placerats på bordet.

Jag har skrivit en understreckare i SvD om Appiahs bok – Ont om vägar ut ur samtidens identitetskris.

____

Identiteter har blivit vår tids viktigaste ideologi. Vi köper tillbaka idéer som nyss kastades på sophögen – renhetstänkande, patriarkat och kollektiva karaktärsegenskaper – bara för att de marknadsförs under namnet “identitet”. När var och en har skaffat sig en identitet från den begränsade menyn kommer ridån att gå upp och vi får se vad leken har gått ut på: vi har övat på våra roller i ett framtida klassamhälle, det vill säga ett samhälle där du aldrig kan bli något annat än det du är född till.

Läs också min uppgörelse med identitetstänkandet från 2014 (den första stora uppgörelsen med identitetstänkandet i svensk dagspress?): Reaktionär politik i radikal förpackning

Hit hör också min understreckare om den österrikisk-iranske författaren Sama Maani, som skrivit debattboken Respektverweigerung: Warum wir fremde Kulturen nicht respektieren sollten. Und die eigene auch nicht (“Vägra respekt. Varför vi inte borde respektera främmande kulturer – och inte den egna heller”).

Tags:

0 kommentarer

  • Inga kommentarer

Kommentera