Kändisar – så funkar de!

2 juli 2021 av H. | Inga kommentarer · Bloggat

Jag recenserar en influencer – instagrammaren Margaux Dietz i SvD:s sommarserie om makthavare på sociala medier.
.
Dietz är en av Sveriges största influencers. Företaget Margaux Dietz AB omsätter 15,5 miljoner kronor. Hon har 388 000 följare på Instagram – fem gånger fler än Socialdemokraternas partimedlemmar – och 312 000 på Youtube. Betyder det att hon är en folkrörelse? Eller ett massmedium?
.
Samt: kändisar – så funkar de!
.

En kändis fungerar som en sorts pump. Vad som pumpas upp är inte viktigt. Det behöver inte vara något märkvärdigare än att äta frukost. Aktiviteten att äta frukost höjs upp tills den befinner sig på kändisens nivå, högt ovanför de vanliga människornas osedda liv. Den har fått lägesenergi, som vatten i ett vattentorn.

Det värde som hundratusentals följare investerar i sin idol ska inte stanna hos henne – det ska stråla tillbaka på dem, och göra deras egen tillvaro lite mer glamorös. Det är inte kändisen som ska upphöjas, utan de många åskådarnas vardag. Klarar du av den byteshandeln blir du publikens älskling. Misslyckas du är det inte svårt att hitta en ersättare.

Tags:

0 kommentarer

  • Inga kommentarer

Kommentera